Copyright 2006 rød stigen, Inc.

Jeg har ofte lejlighed til at tale med mange kvinder om prisfastsættelse og værdsættelse – både sig selv og deres virksomheder – når levere to af mine populære seminarer: rentable prissætning og forhandling. Evnen til at værdsætte dig selv, kombineret med stærk forhandlingsteknik, er kritiske med hensyn til bestemmelse af eget værd og værdi, og den værdi, som andre sted over dig.

Samfund bestemmer typisk værdi gennem monetære foranstaltninger – hvad du gør med hensyn til løn, hvis du arbejder inden for corporate realm eller indtægter fra din virksomhed, hvis du er iværksætter. I en af mine nyhedsbreve spurgte jeg abonnenterne til at reagere på spørgsmålet om, hvorvidt eller ikke der var forskelle i den værdi, som samfundet stiller til arbejde udført af kvinder. Over aftalt 65% af abonnenterne, at der faktisk var forskelle. Ikke overraskende, når man ser på forskellen i løn mellem mænd og kvinder. Endnu, jeg synes også, at kvinder med til at begå nogle af devaluering, der opstår. Betyder dette at gøre mig gal? Det kan du tro. Så hvordan vi begå cyklussen? Lad mig give dig nogle eksempler.

Tænke tilbage til den sidste tid du skiftede job, bad om en forfremmelse eller afgav et bud på job, du ønskede og måske, desperat behov for. Da det blev tid til at bede om den løn, du ønskede eller gebyret, du fortjente, hvad gjorde du?

Mange kvinder jeg taler for at fortælle mig, at de er skyldige i det jeg kalder den “psykologiske” one-down. I stedet for at spørge til hvad de ønskede, havde de en samtale med sig fortæller sig selv, hvorfor de ikke ville få, hvad de ville. Resultatet: de sår oppe bede om nemlig mindre end hvad de ønskede eller fortjente, og i mange tilfælde mindre end hvad de ville har været i stand til at modtage. Dette sender en subtil budskab, som vi ikke værdsætter os og derfor samfundet behøver ikke at enten.

Så hvad kan vi gøre for at stoppe denne cyklus af devaluering kvinders arbejde og værd i samfundet?

1. Tag fortegnelse over dig selv og bestemme din unikke værdi proposition.

2. Bestem færdigheder, du har brug for og få tid til at praktisere disse færdigheder regelmæssigt.

3. hjælpe andre kvinder ved at sætte en høj værdi på de bidrag, som de gør.

4. eliminere de negative selv-snak og arbejde på at forbedre din egen positivt selvværd.

5. Forkæl dig selv med den samme respekt og værdi du giver til kolleger.

Og endelig husker tror på deres værdi og andre vil også!