Det er en amerikansk drøm at eje en virksomhed. Men desværre, ifølge U.S. Department of Commerce, kun 1 i 5 virksomheder er stadig i erhvervslivet 5 år efter det åbnes.
En virksomhed har brug for en stor forretningsplan, men det giver ikke ledelsen nok oplysninger til at have en succesfuld og rentabel forretning. Du øger dramatisk din chance for succes med en slagplan. Ifølge en undersøgelse, PriceWaterhouseCoopers, over halvdelen af de hurtigst voksende virksomheder har ikke kun forretningsplaner, men også have separate spil planer om at holde dem fokuseret på hvad der skal gøres dag til dag.
En forretningsplan får dig i spillet. En slagplan holder dig i spillet. Hvis du vil bruge sports analogi, er det let at se, hvordan du vil vinde spillet i fra omklædningsrummet. De fleste virksomheder har ikke en arbejdsplan, der tager hensyn til hvad der egentlig sker på feltet når afspilningen starter.
En forretningsplan er et salg brochure og en slagplan er en brugsanvisning. Du sender en forretningsplan for potentielle investorer og andre at ophidse dem om virksomheden. En forretningsplan er om strategi. Du opretter en forretningsplan på et management møde. En slagplan handler om taktik og er skabt af og for mennesker på fronten. En slagplan taler åbent om gode, onde og grusomme i virksomheden og bruges af folk i branchen til at træffe beslutninger hver dag. Der tales om hvad de skal gøre i en krise.
Her er et eksempel på, hvad jeg mener:
CEO tager et kig på hans balance sheet og beslutter, at hans firma har alt for meget af sin kontante bundet op på lageret, så han får sine ledere sammen og skaber en ny corporate mål for år – til at reducere lageret af 25%. Hvis de gør, vil de alle være berettiget til en bonus. Ledere er ikke dumme-de ved, den eneste måde at reducere lageret er at sælge hvad de kan og ikke erstatte den. Så de sætter på en særlig fremme for deres hotteste sælger varer, de reducere lageret af dem til næsten ingenting, og de får deres bonus. Men hvad der er virkelig sket her. Den administrerende direktør selskab er nu tilbage med fortegnelse over de varer, der ikke var sælger, og de har ikke tilstrækkelig opgørelse af deres bedst sælgende varer. Den administrerende direktør virkelig føre ikke, medarbejderne brød sig mere om deres bonusser end at gøre, hvad der var rigtigt for virksomheden, og der var ikke en handlingsplan, der var bundet i en meningsfuld virksomhedens målsætning.
En slagplan fokuserer på disse ting: at skabe store mål sags skyld, giver enkelte medarbejdere ansvaret for at udføre deres del af disse mål, at skabe et budget og en belønningssystem, der understøtter mål og redskaber til at tillade medarbejdere at måle deres egne fremskridt.
Trin slagplan proces
Spil planen kræver en række trin, begyndende med den administrerende direktør at komme i kontakt med hans eller hendes begær for virksomheden. Så, ledergruppen skal dykke ned i hvad er rigtig for virksomheden i dag – forstå forretningsmodellen (hvordan virksomheden tjener penge), at have styr på hvad der sker på markedet, og endelig at vide, hvad der sker i virksomhedskulturen. Med alt dette baggrundsarbejde gjort, begynder den faktiske oprettelse af slagplan. Det er i bedste fald en forenklet proces af diskussioner matchende hvad er i dag, med hvad der er muligt i morgen, på lang sigt og på kort sigt.
En slagplan kun ser ud et år på de fleste, men inden for rammerne af en meget længere periode. Virksomheden kan beslutte hvor de ønsker at være i fem år-slagplan er bare den næste serie af trin mod dette langsigtede mål. Der er ingen mening i at opstille mål, der er ikke tilstrækkelige ressourcer, så mål og budget er diskuteret i tandem. En anden udfordring i spillet planlægningsproces er at definere succes for hvert mål og beslutte, hvordan det vil blive målt.
Dette er en tid for sund argument som salg ønsker flere ressourcer til at øge indtjeningen, produktudvikling ønsker flere af mål være mod R&D for virksomhedens fremtid og operations manager ønsker mere personale til at forbedre kvaliteten. Det er også tid for ledere til at overveje konsekvenserne for alle beslutninger. Og det er tid til den administrerende direktør til at oprette en forbindelse mellem målene og hver af lederne, så der er personlige engagement succes af virksomheden. Hvis lederne ikke er engageret, vil de aldrig kunne forventer engagement fra andre medarbejdere.
Dreje mål i handlinger
Når virksomhedens målsætninger og budget er glattet ud, er omkring halvdelen af arbejdet gjort. En anden serie af trin tager målene på corporate niveau, og skaber konkrete handlingspunkter for hver medarbejder, der understøtter afdelingen og derefter selskab mål. Ligesom den administrerende direktør og ledere hashet processen med at give og tage mellem hvad der er i dag og hvor de gerne vil være i morgen, skal hver manager gå gennem den samme proces med afdelinger medarbejdere. Hver enkelt medarbejder skal have en række aktioner, men vigtigst, hver medarbejder skal vide hvor de står til enhver tid de ønsker at kontrollere.
For eksempel, hvis målene for en kunde Servicemedarbejder at holde opkald længde med et gennemsnit på 2 minutter, har salget af et gennemsnit på $50 per kunde, der kræver, og til at returnere alle opkald inden for 24 timer, så du ønsker denne medarbejder at finde måling s for disse mål så ofte som han eller hun ønsker. Målet er, at medarbejderen har adgang til lige så mange oplysninger om hans eller hendes præstation som manager. En medarbejder, der kan vurdere hans eller hendes egne fremskridt real-time vil rette ydeevne mangler uden en manager insisteren.
Planen er ikke en hemmelighed
Den sidste brik er konstant kommunikation om planen og virksomhedens videre til medarbejderne. Spil planen er ikke kun meddelt i første omgang, det skal holdes i live hele året med møder fokuserede på at måle fremskridt mod mål. Gode resultater skal fejres ofte.
I mit eget firma brugte vi noget vi kaldte en slagplan cirkel for at illustrere vores plan hvert år. Det var en seks-fods cirklen med vores vision i midten, som udstrålede ud til at dække virksomhedens mål, afdeling og individuelle mål. Det fungerede som en visuel vi kunne henvise til i møder for at holde os på sporet.
Hovedsagen er
Lad ikke din virksomhed bliver en anden manglende statistik. En forretningsplan er et stort første skridt i start eller fundamentalt ændre en virksomhed. Det næste skridt er en slagplan – en oversættelse af forretningsplanen til hver medarbejders aktiviteter hver dag.