Opretter en mission statement kan hjælpe dig med at fokusere din indsats for forretning og gøre en masse godt i at bringe din arbejdsstyrke sammen bag et fælles tema. Nøglen til succes er ikke blot at skabe en mission statement, lever mission statement.

En mission statement identificerer det større formål, at du opfylder i at levere produkter og tjenester til kunder. Din mission statement skal:

Omfatte årsagen til din virksomhed

Identificere din virksomheds unikke ‘værdi tilføjet’

Afspejle din virksomheds core business aktivitet

Give fokus

Identificere formålet du opfylde

Trin et–udvikle dit idegrundlag ved at identificere:

Stakeholder(s)

Produkter og Services

Unikke merværdi

Interessenter – de mennesker, der er direkte berørt af firmaets succeser og fiaskoer. Interessenter kan være medarbejdere, interne kunder, organisatoriske kunder, eksterne kunder.

Produkter og ydelser – elementer, som du producerer for dine kunder. Produkter og tjenester kan omfatte consulting, uddannelse, produkter eller tjenester til individuelle brug, produkter eller tjenester til forretningsbrug.

Værdi tilføjet – den vigtigste fordel du give over konkurrencen. Hvorfor ville en kunde komme til dit firma for service? Hvad gør din virksomhed særlige?

Trin to–konstruere et første udkast til

Den [dit firmanavn] opfylder de [dine produkter og tjenester] behov [interessenter] af [værdi].

Trin tre–forfine den Mission Statement

Er det alt for ordrige? Er det kort og til punktet? Ansatte husker det? Ville det være fornuftigt at dine interessenter? Er det en sand mission statement og ikke et mål? Er det inspirere din organisation? Det beskrive dine forretningsmæssige fokus og indsats? Er det unikke?

Trin 4 – gøre den synlig

Indlæg mission statement for nem gennemgang af alle medarbejdere og kunder.

Trin fem–leve det! Dette trin vil være let, hvis du har involveret hele gruppen i processen.